Salutasi

Jumaat, 7 Januari 2011

Mulanya Sebuah Kisah Antara Aku & Dia.....episod 2

Ya Allah...adakah dia memang selama ini ku cari?mengapa dia ingin sekali berkenalan dengan ku?...hatiku disoal dengan perasaan hairan...
" Bukan tak mau telefon , tapi takut awak main-main...", jawabku terus-terang.
" Panggil saja abang, umur kita nampak jauh berbeza kan?", dia membalas dengan soalan.
" Haah, agaknya...siapa nama abang sebenarnya? macam mana abang boleh tahu nama Imah?berapa umur abang?", banyak pulak pertanyaanku..hehehe..harap dia dapat jawab jujur sebab dari raut wajahnya yang kulihat sebelum ini tiada tanda-tanda seorang penipu besar yang dikehendaki polis...hehehe..
"Nama abang jawa sikit, Rosman, umur abang dah 30 tahun lebih, abang tahu nama Imah dari makcik tukang masak tu, sebenarnya abang dah lama perhatikan Imah, tingkah-laku Imah, budi bahasa Imah...dan raut wajah Imah yang sentiasa menenangkan abang. hati abang rasa tenang bila nampak Imah, sebab itulah abang selalu rehat dan makan kat kafe tempat Imah kerja tu", jelasnya..
dalam hati berkata, "hmmm...yelah tu.., macam tak percaya jek? ada ke sampai macam tu sekali orang minat kat aku?"...tapi aku hanya mendiamkan diri tidak meluahkan apa yang terdetik dihati...
"Abang tahu mesti imah tak percaya cakap abang ni kan?", dia menyoal. Aku tergamam. Nak cakap ke tak yang ku tengah ragu-ragu ni?
" Berapa umur Imah sebenarnya?", dia bertanya lagi.
"Imah baru 18 tahun..masih tunggu keputusan SPM ", balasku tak mahu berbohong.
" Hah, baru 18 tahun! Abang ingatkan dah dalam lingkungan 20 tahun...nampak macam dah matang..", dia membalas hairan.
"Semua orang fikir camtu, mungkin sebab imah ni anak sulong kot", aku memberi penjelasan.
Perbualan di telefon menjadi semakin mesra tetapi tidak lama sebab baharu ku sedar yang kreditku tinggal berapa ringgit  je lagi sebelum menelifon dia tadi. Jadi, aku memutuskan untuk menghentikan perbualan. Dia seakan memahami dan bersetuju. Dia juga berjanji padaku yang biarlah dia sendiri sahaja yang menelifonku kerna dia tahu aku masih belajar..
Bagus jugak macam tu, tapi ku tak mengharap dia akan menelifonku lagi kerna ku takut perkenalan akan menjadi lebih jauh lagi sebab aku tak pernah lagi berbual semuka dengan dia. tengoklah , kalau diizinkan Allah, ada jodoh pasti kita bertemu lagi....sekiranya dialah insan yang selama ini yang akan menjadi jodohku, moga Allah permudahkan jalannya untuk kami dan sekiranya bukan jodohku, ku hanya berserah pada takdir-Mu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan