Salutasi

Selasa, 18 Januari 2011

Panggilan dari abahku

Diari Sosiolinguistik

Situasi di bilik kolej kediaman Kolej Harun Aminurrashid: 
Budaya 'aku' dalam keluarga.

Pada pagi ini, paginya sungguh dingin. Mentari pagi pula belum lagi memancarkan sinar wajahnya. Aku bersyukur kepada yang Maha Esa kerana masih lagi diberi kesempatan untuk bernafas dan meneruskan hidup yang serba mencabar dari hari ke hari. Jam telefon tanganku menunjukkan pukul 7.30 pagi.  Aku lihat teman serumahku sudah bersiap-siaga untuk pergi ke kuliah.
" Kelas ceq mula pukui 8 pagi", dia membalas setelah aku bertanyakan tentang masa kuliahnya bermula. 
Tiba-tiba, telefon tanganku berbunyi mengalunkan lagu Hoedown Throwdown yang dinyanyikan oleh seorang artis Barat iaitu, Miley Cyrus dalam drama siri popularnya Hannah Montana. Rupa-rupanya, abahku membuat panggilan dari kampung. 
"Assalamualaikum, long. Kau tengah buat pe tu?", abah memulakan bicara. Apabila mendengarkan suara abah di pagi hari memang mengharukan hatiku. Pasti ada sesuatu yang penting yang ingin disampaikannya.
"Waalaikumussalam bah, tak buat apa-apa, aku baru nak kemas katil ni, ada apa bah?", aku mula bertanya apa halnya.
"Tak de apa-apalah, abah cume nak bagitau, persiapan majlis kahwin kau semua dah nak siap, tinggal ada sikit-sikit lagi yang belum. Bila kau nak balik rumah?"
"Alhamdulillah, baguslah tu. Tak tahu lagilah bah. Mungkin cuti Raya Cina baru aku balik. Jangan risau, kan sempat lagi tu", aku meyakinkan abah. 
"Kalau macam tu, ok lah. Nanti nak balik bagitau abah", abahku memesan sebelum mengakhiri perbualan di telefon. 
Tiba-tiba, teman sebilikku yang mendengar  perbualan kami dari tadi bertanyakan soalan yang rasanya tidak pernah ditanya oleh sesiapa pun kepadaku.
"Ceq nak tanya hang ni, pasai apa hang cakap dengan abah hang lagu tu?"
"Lagu mana pulak, aku tak nyanyi apa-apa pun pagi ni?", aku bertanya hairan. 
"Yelah, memang hang tak nyanyi lagu apa pon, maksud ceq hang  membahasakan diri hang 'aku' kat abah hang tu, macam tak eloklah", kawan sebilikku menjelaskan maksud pertanyaannya tadi. Oh, rupa-rupanya hal itu yang menjadi persoalan dirinya.
"Su, dalam keluarga aku memang macam tu. Lagipon, kami dari keturunan Jawa, cakap memang kasar sikit. Dah memang jadi budaya dalam keluarga aku macam tu. Kadang-kadang kalau marah, abah aku marah dalam bahasa Jawa. Tapi, aku paham lah maksudnya. Bagi aku, walaupon budaya dalam keluarga kami macam ni, tapi nilai kasih sayang itu tetap ada, cuma cara untuk melahirkannya berbeza dengan keluarga orang lain. Kadang-kadang, orang yang melihat dari mata kasar memang akan merasa pelik, tapi bagi kami, itu semua sudah biasa", aku menjelaskan hal sebenar kepada teman sebilikku yang satu ini. 
"Oh, barulah ceq paham!. Kalau macam tu ceq dah tak hairan lagi ya. Ceq pi kelas dulu ya. Assalamualaikum", dia memberi salam lalu berlalu pergi dengan senyuman tanda sudah memahami.
"Waalaikumussalam", aku membalas dengan senyuman sambil melihatnya keluar dari pintu bilik.


Komen:

'Aku' merupakan kata ganti nama diri dalam kumpulan kata ganti nama diri orang yang pertama.Selain 'aku', kata ganti nama diri orang pertama ialah 'saya', 'beta', 'patik', 'kami', dan 'kita'. Mengikut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (104: 2004), kata nama jenis kata nama diri orang mengandungi perkataan yang merujuk diri orang tertentu, iaitu diri orang pertama, diri orang kedua dan diri orang ketiga. Namun, setiap kata ganti nama diri orang ini haruslah digunakan mengikut masa iaitu, sama ada formal atau tidak formal, tempat iaitu, sama ada di pejabat, sekolah atau di rumah dan, sasaran panggilan iaitu, pangkat atau golongan sosialnya. Namun, pada pendapat saya, dalam situasi ini, ada sedikit kekecualian kerana nama panggilan dalam budaya setiap keluarga mempunyai perbezaan. Hal ini disebabkan, mungkin dipengaruhi faktor persekitaran, keturunan atau bangsa dalam sesebuah keluarga mahu pun disebabkan pengaruh media massa. 

     Dalam situasi ini, faktor terjadinya panggilan 'aku' digunakan sebagai panggilan diri dalam keluarga adalah disebabkan faktor budaya keturunan dalam keluarga. Hal ini kerana, memang ada sesetengah keluarga, mereka tidak menggunakan panggilan 'saya', 'awak' kerana panggilan itu terlalu formal bagi mereka. Bagi saya, panggilan 'aku' yang selalu digunakan oleh saya dalam keluarga saya tidaklah menimbulkan apa-apa rasa seperti rasa kurang adab, biadap atau sebagainya. Hal ini kerana, kami merasakan membahasakan diri sendiri 'aku' merupakan panggilan yang paling dekat dan mesra dalam keluarga ketika kami berbual-bual. Memang tidak dinafikan, ada pendapat yang mengatakan membahasakan diri sendiri 'aku' dalam keluarga terutamanya ibu dan bapa dianggap biadap. Namun, kita haruslah melihat dari persepsi dan budaya dalam keluarga itu sendiri kerana tidak semestinya 'aku' itu dianggap perkataan yang biadap dalam segala hal. Walhal, sekiranya bercakap dengan adik-beradik, rakan-rakan yang rapat mahu pun saudara-mara, kita akan membahasakan diri kita sendiri 'aku' kepada mereka kerana jalinan atau hubungan yang rapat tersirat secara halus dalam perkataan 'aku'.

Cuka kita berfikir sejenak, sekiranya kita berdoa kepada Allah setiap kali selepas selesainya solat, adakah kita akan selalu membahasakan 'saya' dan 'awak' ketika memohon pengharapan di dalam doa kita? Lazimnya, kita akan menggunakan panggilan 'aku' juga dalam membahasakan diri kita dengan Allah. Tamsilnya;

" Ya Allah, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Pengampun. Aku memohon keampunan dari-Mu atas segala perbuatan yang telah aku lakukan".



Abah dan adik-adik saya.

Saya bersama mak dan nenek tersayang.

Gambar ini ketika kami berjalan-jalan dengan mak cik  yang bongsu di sebuah pusat membeli-belah di Summit Parade, Batu Pahat, Johor.

Saya bersama sepupu-sepupu saya yang comel dan gelagat mereka sangat mencuit hati.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan